Logisschaak’s Weblog

July 15, 2008

De start

Filed under: Training en studie — logisschaak @ 7:43 pm

Toen ik besliste om aan schaaktraining en -studie te doen heb ik mijn gehele schaakstijl onder de loep genomen en de volgende werkpunten ontdekt:

  • Ik heb geen degelijke denkwijze
  • ik speel te snel
  • ik moet nog werken aan mijn schaaktaktiek

Nu ik deze actiepunten had moest ik een manier zoeken om hieraan te werken. Na het rondkijken op schaakwebsites, klooien met schaakprogrammas en hier en daar doorbladeren van (schaak)boeken werd het training- en studieplan duidelijk.

Voor het aanleren van een juiste denkwijze (en aldus ook het tegengaan van het te snel spelen) werden de boeken ‘reasses your chess’ en ‘reasses your chess workboek’ van IM Jeremy Silman aangekocht. Voor de schaaktactische kant werd ‘Silman’s complete endgame course’ en ‘How to become a deadly chess tactician’ van David LeMoir aangeschaft. Nu maar hopen dat na een grondige studie van deze boeken ik een eind verder zal staan in mijn schaakontwikkeling.

Ik vraag me echter af of er nog andere goede boeken zijn die mij kunnen helpen. Heb jij, beste lezer, nog enige tips?

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

